• Spannend Clio Trophy-gevecht in het kader van een WK-rally
  • Twee wedstrijden in één
  • 10 teams aan de start

De schrapping van de TAC Rally heeft er voor gezorgd dat de tweede en derde wedstrijd van de Clio Trophy Belgium dit weekend tijdens de Ypres Rally Belgium worden afgewerkt, de allereerste Belgische manche van het wereldkampioenschap rally.

Karl Schuybroek, directeur communicatie bij Renault België Luxemburg: “België is een uitstekende kweekvijver voor rallypiloten, die zich niet zelden voor het eerst in de kijker wisten te rijden toen ze actief waren in een promotiecup als onze Clio Trophy Belgium. Het was dan ook maar logisch dat ook wij een manche in Ieper zouden organiseren. Het is niet alleen één van de meeste prestigieuze wedstrijden van het land, maar nu ook de allereerste Belgische rally die op de kalender van het wereldkampioenschap prijkt. We zijn dan ook blij te kunnen vaststellen dat tien teams het belang en de return van deze historische wedstrijd naar waarde weten te schatten.”

Zes wedstrijden

Een dubbele afspraak bovendien, want na het annuleren van de TAC Rally werd beslist om tijdens de Rally van Ieper twee manches te organiseren. Sandrine Wanson, bij promotor MY Racing coördinator van de Clio Trophy Belgium, legt uit: “Deze deelname aan het WRC mag zeker een succes worden genoemd. Van de 14 duo’s die zich voor de Clio Trophy hebben ingeschreven hebben er 10 de kans gegrepen om deel te nemen aan een manche van het wereldkampioenschap, en tegelijk aan twee manches van de Clio Trophy Belgium. De vrijdagetappe vervangt de TAC Rally, terwijl de chronoritten van zaterdag en zondag de derde manche van onze competitie vormen. Zo telt de Clio Trophy 2021 zes wedstrijden in plaats van vijf. Na de Condrozrally worden de vijf beste resultaten weerhouden om de winnaar van de Trophy te huldigen.”

Twee wedstrijden in één dus, maar ook met één onbekende: aan de laatste dag van de Rally van Ieper mogen slechts de 90 beste teams van de algemene tussenstand op zaterdagavond deelnemen. Met 108 wagens aan de start is de kans echter groot dat die numerus clausus niet zal worden toegepast. Bovendien zullen de posities pas zondagmiddag in Spa helemaal worden vastgelegd. Zo zou deelnemer die zich niet wist te plaatsen voor de slotdag in vergelijking met een rijder die op zondag moet opgeven aan het langste eind kunnen trekken.

Nieuw voor iedereen

Sandrine Wanson vult aan: “Onze Trophy loopt uitstekend, maar vrijdag wordt pas onze tweede wedstrijd op Belgische bodem. En iedereen weet dat Ieper met zijn verraderlijke en lastige chronoritten een aartsmoeilijke rally is, waar het kaf van het koren wordt gescheiden. We zijn dan ook benieuwd naar de prestaties van onze Clio’s. Dit is nieuw voor iedereen, maar we zijn in de wolken met de vaststelling dat onze rijders een absoluut vertrouwen in ons hebben en met heel veel enthousiasme richting deze internationale confrontatie trekken.”

Net zoals in de South Belgian Rally hoort er bij elk van de twee manches van de Clio Trophy in Ieper ook een Powerstage. Op de KP’s van Kemmelberg (23,62 km, derde chronorit op vrijdag) en Hollebeke (25,86 km, eerste spéciale op zaterdag) mogen de vijf snelste rijders 15 punten verdelen.

De Clio Trophy Belgium-deelnemers aan Ypres Rally Belgium

#102 VERLINDE, Benoît – DUPAN, Anton (Junior)
#103 RENSONNET, Tom – HERMAN, Renaud (Junior)
#104 PYCK, Gilles – MOURISSE, Emile (Junior)
#105 DOZOT, Corentin – DEJONGE, Kevin (Junior)
#106 PRIEM, Nichias – PATTYN, Diederik (Junior)
#107 DELPLACE, Matthias – SOHIER, Thomas
#108 BRASSEUR, Pierre-Manuel – SEVRIN Marc (Junior)
#111 VERLINDE, Koen – VANDEMOORTELE, Marc
#112 MUYLLE, Jo – VINCKIER, Mathieu
#113 CATELIN, Jeroen – DERYCKERE, Charlotte

Tussenstand van de Clio Trophy Belgium (na de South Belgian Rally)

1. Benoit Verlinde (J) 29 punten; 2. Corentin Dozot (J) 23; 3. Gilles Pyck (J) 17; 4. Stéphane Delmelle 12; 5. Pierre-Manuel Brasseur (J) 10; 6. Koen Verlinde 8; 7. Jérémy Doumont 7; 8. Gilles Lemaire 4; 9. Tom Rensonnet (J) 3; 10. Thibaut Vandeputte (J) 2; 11. Jeroen Catelin, Jo Muylle & Thomas Delplace 0.